Rozwój esportu w Polsce jest bardzo trudny. Z jednej strony sponsorzy niechętnie współpracują z drużynami, a z drugiej strony władza w naszym kraju i osoby, które brylują w mediach wypowiadają się na temat esportu bardzo kontrowersyjnie. Szkoły esportowe w krajach Azjatyckich to rzecz całkiem normalna. Tam sport elektroniczny uznawany jest nawet za sport narodowy, który jest mocno dotowany przez rząd. Szkoły w tych krajach mogą korzystać z porad trenerów i szeregu ludzi kierujących organizacjami. Szkoła esportowa w Polsce zawsze była marzeniem wielu osób. Powstawały liczne projekty. Jednak nikt nigdy, nie zabrał się za realizację tych pomysłów. Dzisiaj z całą pewnością możemy mówić o kolejnym przełomie.

Oto w Polsce powstaje pierwsze technikum o profilu esportowym. Kędzierzyńsko Kozielski ZSTiO jest pierwszą w Polsce szkołą średnia i jedną z nielicznych w Europie, która nie zabrania "legalnego grania na zajęciach" i je wspiera. Decyzja o kształcie klasy jest  ciągle ustalana i konsultowana. Dyrekcja i wszyscy nauczyciele są jak najbardziej "za" tłumaczy Adam Bugiel jeden z nauczycieli w kędzierzyńskim technikum. Klasa esportowa nie będzie stricte klasą o profilu esport. Będzie klasą informatyczną o profilu "tworzenie gier i esport" Uczniowie będą mieć normalne zajęcia takie, jakie mają pozostali podopieczni. Będą kształcić się z takich przedmiotów jak matematyka, grafika, programowanie itp. Poznają możliwości tworzenia gier i silnika source oraz pracy w Workshop. Dobierania i konfigurowania sprzetu. Dodatkowo na zajęciach poruszane będą tematy związane z obsługą wybranych silników gier (Unity 3D/Unreal Engine). Niezależnie od kariery zawodniczej osoby, które ukończą ZSTiO otrzymają tytuł technika informatyka. Edukacja kończy się również maturą. Obecnie szkoła jest w trakcie załatwiania wszystkich zezwoleń MEN i środków na innowacyjne projekty.

Zapytaliśmy Adama Bugla jak będzie wyglądać klasa esportowa i na co mogą liczyć przyszli uczniowie/gracze.

Klasa ma posiadać trzy 5-osobowe drużyny e-sportowe: "turniejową" + dwie drużyny rezerwy. Nabór oraz roszady w drużynach będą przeprowadzane na bieżąco przy uwzględnieniu aktualnej dyspozycji uczniów. W przypadku braku rokujących zawodników możliwe jest wyłonienie drużyn z całego kierunku przy uwzględnieniu klas starszych. Treningi oraz zajęcia teoretyczne e-sportowe odbędą się w ramach godzin dodatkowych. Zakładamy, że podczas naboru uda się stworzyć 30-osobową klasę, w której znajdzie się co najmniej 15 osób, które będą mogły stworzyć perspektywiczną i zgraną drużynę e-sportową.

Na jakie wsparcie mogą liczyć uczniowie, którzy rozpoczną edukację w klasie esportowej?

Uczelnia zapewnia potrzebny sprzęt, finansuje wyjazdy i noclegi na turnieje oraz zapewnia opiekę psychologa dla drużyny. To dosyć ważne w świecie burzliwego nastolatka. Drużyna otrzyma również swój prywatny serwer. W czasie kształcenia liczymy na nawiązanie współpracy z organizacjami esportwymi tak, by zawodnicy mogli trenować z najlepszymi i konsultować się z zawodnikami, którzy posiadają większe doświadczenie. Wiele analiz i wykładów odbywać się będzie na zasadzie Vloga. Tutaj kładziemy bardzo dużą nadzieję i nacisk na organizacje esportowe. Muszą zrozumieć, że bez nich profil praktycznie nie jest w stanie ruszyć, ponieważ w Polsce nie mamy odpowiedniej kadry pedagogicznej przeszkolonej w esporcie. Nie oczekujemy od nich wsparcia finansowego, lecz wsparcia merytorycznego. Szukamy osób, organizacji które obejmą patronat nad szkołą i będą mogły od czasu, do czasu wesprzeć nas swoim doświadczeniem. Również na samym początku drużyny otrzymają wsparcie managerskie do czasu poznania środowiska i mechanizmów, które w nim zachodzą. Zakładamy, że zgłoszą się do nas uczniowie, którzy posiadają już doświadczenie w grze CS: GO i z czasem podejmą sami zarządzanie drużyną, tak by godnie reprezentować barwy uczelni. 



Na razie szkoła otwiera się tylko na grę Counter Strike GO. Lista tego, co może zaoferować potencjalnym organizacjom patronackim, jest niezbyt długa ale pamiętajmy to dopiero początek. 

Co możemy zaoferować partnerom:

· promocję e-sportu na rynku lokalnym,

· przełamanie stereotypów dotyczących e-sportu wśród rodziców i starszego pokolenia,

· organizację eventów e-sportowych na skalę lokalną (powiat/województwo), konferencji poświęconych
e-sportowi,

· miejsce reklamowe w materiałach promocyjnych szkoły i na stronie www, koszulach, banerach

· inne (do przedyskutowania, szkoła jest otwarta na propozycje).


Trzeba przyznać, że pomysł, z jakim wychodzi uczelnia jest dosyć innowacyjny. Zapewne wymaga jeszcze kilku poprawek, jednak trzeba z całą stanowczością powiedzieć, że ZSTiO może być uczelnią, która założy fundamenty pod szkoły esportowe w Polsce i każdej takiej formie promocji esportu należy pomagać!

Bardzo ważna informacja dla organizacji i osób związanych z esportem:

Jakiego wsparcia potrzebuje szkoła:

· nadzoru merytorycznego w dziedzinie e-sportu
(nie posiadamy wykwalifikowanej kadry e-sportowej),

· możliwości skorzystania z rad profesjonalnych trenerów
(w postaci korespondencyjnej lub videokonferencji),

· możliwości odbywania sparingów z profesjonalnymi zawodnikami/drużynami,

· innego rodzaju wsparcia (do przedyskutowania).

Pierwsi chętni do współpracy już są. Wstępne zainteresowanie wykazały Niemcy myRevenge oraz Polska Black Ravens. Jednak uczelnia ciągle szuka chętnych organizacji lub osób związanych z esportem do pomocy i objęcia patronatu.

Kędzierzyńska uczelnia od wielu lat stawiana jest za wzór innowacyjności w Województwie Opolskim. W rankingu szkół technicznych szkoła od wielu lat zajmuje pierwsze miejsce i 5 w województwie Opolskim pod względem edukacyjnym. Jej absolwenci po technikum informatycznym, bez problemu podejmują studia na uczelniach we Wrocławiu, Opolu czy Gliwicach i co ważne znajdują pracę w zawodzie. Jako pierwsza w powiecie 10 lat temu otworzyła kierunek informatyczny. Szkoła dysponuje bursą a miasto jest bardzo dobrze skomunikowane. 

Osoba do kontaktu z organizacjami i sponsorami:

Adam Bugiel

mail esport@zstio.net